Hva vet
vi om Jesus ut fra evangeliene? I veldig korte trekk så vet vi at Jesus ble
født i Betlehem av Maria en eller annen gang rundt begynnelsen av vår
tidsregning og at han vokste opp i Nasaret. Videre vet vi at han samlet 12
eller 70 disipler rundt seg, at han talte til folket i vanskelige lignelser, og at han
likte å reise fram og tilbake over Genesaretsjøen i båt. Han helbredet mange og vekket noen opp fra de døde. Han hadde en siste nattverd med disiplene før
han ble forrådt av Judas og ble korsfestet av Pontius Pilatus. Han stod opp på den 3. dagen og viste
seg for disiplene og ga dem misjonsbefalingen.
Siden
evangeliene er skrevet lenge etter at både Jesus og apostlene levde, så kunne
det være spennende å se hva tidligere skrifter sier. De 7 brevene man er
rimelig sikre på at det faktisk er Paulus som har skrevet er sånn sett de
eldste skriftene i det nye testamentet, og dermed kunne det være interessant å
vite hva Paulus har fått med seg. Han har tross alt vært og snakket med Peter
og burde ha fått med seg et og annet.
Når man
er lært opp til at alle delene av bibelen harmoniserer med alle andre delene av
bibelen, så er det ganske krevende å skulle legge merke til hva som ikke står.
Men i alle fall, Paulus har fått med seg at Jesus er født av en kvinne og født
under loven. At denne kvinnen tilfeldigvis heter Maria har han ikke fått med
seg, heller ikke at det skjedde i Betlehem. Det er ingen stall, ingen stjerne,
ingen vismenn, ingen flukt til Egypt. Paulus tar seg heller aldri bryet med å fortelle
hva Jesus sa eller gjorde her på jorden. Den lengste passasjen der Paulus
siterer fra Jesu liv er nattverden. Ved første øyekast stemmer den veldig godt
med det som står i evangeliene. Men er man litt ekstra våken, så ser man at hendelsen ikke er plassert i tid og rom. Det står ingenting om 12
disipler, det er ingen Judas Iskariot. Og kanskje rarest av alt, det han vet om nattverden er åpenbart fra Herren og ikke fortalt ham av Peter. Det at Jesus ble korsfestet er svært
viktig for Paulus. Men han har tilsynelatende ikke hørt om Pontius Pilatus
eller hvordan Peter fornektet Jesus.
Han har
fått med seg oppstandelsen og at Jesus viste seg for mange mennesker:
«og at
han viste seg for Kefas og deretter for de tolv. Deretter viste han seg for mer
enn fem hundre søsken på én gang. Av dem lever de fleste ennå, men noen er
sovnet inn. Deretter viste han seg for Jakob, deretter for alle apostlene. Aller
sist viste han seg for meg, jeg som bare er et ufullbåret foster.»
Men her
kan det være krevende å skjønne hvem det snakkes om, for han nevner både «de tolv»
og «apostlene». Kefas (Peter) og Jakob listes opp separat, og det er mulig å
tenke seg at Kefas her representerer «de tolv» og Jakob representerer «apostlene». (Altså at det underforstått er først Kefas, så resten av de tolv. Senere Jakob, og deretter resten av apostlene.) Dette er en spennende mulighet, for det kan tyde på at vi har en inndeling hos Paulus som ikke
finnes i evangeliene.
Paulus har nokså tydelig heller ikke hørt om misjonsbefalingen. Eller så har han hørt om den og konkludert med at den ikke er allmenngyldig. Eller kanskje tenker han til og med at misjonsbefalingen er oppfylt og avsluttet. Eller den er bare ikke viktig nok til at han ser noe poeng i å nevne den. Og siden det fortsatt er mange år til forfatteren av Matteus-evangeliet kommer til å skrive ned misjonsbefalingen så vet vi nokså sikkert at Paulus ikke har lest den.
Men det
største problemet her er hvorfor Paulus ikke siterer Jesus i brevene sine. En vanlig
oppfattelse er at alt Jesus hadde gjort og sagt var allment kjent og sånn sett
ikke verdt å repeteres. Men dette er skrevet lenge før evangeliene var skrevet
ned, og de som ikke hadde hatt besøk av noen av apostlene hadde bare hørt om
Jesus som del av en kjempelang rekke i hviskeleken. Samtidig er det flere
steder at Paulus må argumentere for læren sin, og det er vanskelig å se for seg
en mer effektiv måte å ende en diskusjon enn å kunne sitere Jesus.
Så jeg
har lenge tenkt at det er noe rart her. Brevene er rett og slett ikke slik i
alle fall jeg hadde forventet de skulle være gitt at han sitter med
informasjonen som finnes i evangeliene. Samtidig har jeg heller ikke greid å
komme opp med noen alternativ forklaring. Helt til jeg nylig snublet over en
forsker som mener at Paulus kan ha sett for seg en Jesus som ble korsfestet og
oppstod oppe i verdensrommet og som man bare kunne få kunnskap om gjennom åpenbaring.
Dette forklarer nokså elegant mye av det som står i Paulus sine brev som ellers
er vanskelig å forstå. Samtidig som noen passasjer som blir vanskeligere. Nå gikk det sannsynligvis ikke så fryktelig mange år mellom at Paulus
døde og evangeliene ble skrevet. Er det tilstrekkelig lenge til at Jesus kan ha
utviklet seg fra en ren himmelsk skikkelse på Paulus sin tid til en person som gikk rundt på jorden og helbredet syke i Markus evangeliet? Jeg synes hypotesen er spennende og fortjener å bli behandlet seriøst.
Er det greit å ta opp slike spørsmål? Jeg var rett og slett så på bærtur i mange år at jeg har vært nødt for å gå gjennom alt jeg trodde jeg visste på nytt. Jeg satte så store begrensninger på hva jeg selv hadde lov å tenke at jeg ble sittende dønn fast i egne tankemønster. Så ja, jeg tenker det må være lov å stille spørsmålet og tenke gjennom alternativene seriøst. Om Jesus var en historisk person eller ikke skal jeg ikke mene noe veldig sterkt om her. Men så lite som vi faktisk vet om Jesu liv og gjerninger, så føler jeg meg lurt av alle de som har forsikret meg om hvor troverdig dette er. Samtidig vil jeg være rask å legge til at jeg ikke ser på dette som et stort problem for de som ønsker å være kristne. Jeg tror tvert om at det bare er sunt å grave i materien og sjekke hva som egentlig ligger under. Det gjør det mye vanskeligere å ende opp i en usunt system der man vet 100% sikkert at bare en selv og noen få utvalgte har rett og alle andre tar feil.
For de som ønsker å sette seg mer inn i emnet kan jeg anbefale bøkene "Jesus: Mything in Action" vol I og II av David Fitzgerald.
SvarSlettDe som ønsker å virkelig gå i dybden kan prøve seg på "Proving Historiy" og "On the Historicity of Jesus" av Richard Carrier. Dette er resultat av flere år med forskning og er seriøs tung lesning.
Er man det aller minste i tvil er bøkene til David Fitzgerald de man går for. De inneholder alt det samme og er mye letter tilgjengelig.
"Men i tidens fylde sendte Gud sin Sønn, født av en kvinne og født under loven. Han skulle kjøpe fri dem som sto under loven, så vi kunne få retten til å være Guds barn." Gal. 4,4-5
SvarSlett"Født av en kvinne, født under loven", skriver Paulus. Det er tilsynelatende nok til å legge hypotesen død på direkten. Det plasserer Jesus på jorden med en jødisk mor. Men når man begynner å fundere litt videre, hvor lite spesifikk er det mulig å være? "Født av en kvinne", ok, hva er egentlig alternativet? Er det mulig å tenke seg en "kvinne" i noen form for overført betydning? Hvis vi antar at 1) Paulus ser på Jesus som et himmelsk vesen som man får kjennskap til gjennom åpenbaring og 2) Jesus må være født under lover for å kunne kjøpe fri de som stod under loven, så kanskje det å innføre en ikke nærmere angitt "kvinne" ikke er en helt usannsynlig løsning.
Jeg har stor forståelse for de som synes jeg er villig til å strekke ting veldig langt her. Samtidig har jeg bedrevet mye mer spenstig teologisk gymnastikk selv for å få systemet til å gå opp i den tiden jeg var bibelfundamentalist.
I boka "Jesus fra Nasarat. Misykket profet eller guds sønn?" drøfter Per Bjarne Ravnås hvorfor Paulus skrev så lite om Jesus. Han mener at på tiden Paulus skrev brevene var alle de fremste kristne lederne folk som hadde hatt nær kontakt med Jesus mens han levde. Unntaket var altså Paulus. Og derfor mener Ravnås at det var naturlig at Paulus ikke ville legge vekt på kunnskaper om hva Jesus hadde sagt og gjort mens han levde. Hvis slike kunnskaper var viktige, ville det svekke Paulus sin autoritet. I stedet la han vekt på at Jesus var oppstått og på åpenbaringer som han selv mente å ha hatt av den oppstandne frelseren.
SvarSlett